Undersøgelsen viser, at i to ud af tre butikker er alkohol placeret ved kasselinjen. Dette strategiske valg gør det svært at undgå blikfanget, når man står og venter på at betale. I en fjerdedel af butikkerne var alkohol også placeret lige ved indgangen, hvilket betyder, at forbrugerne bliver udsat for alkohol, straks de træder ind. Desuden blev alkohol ofte fundet i iøjnefaldende og farverige opsatser rundt omkring i butikken.
Denne synlighed af alkohol betyder, at selv dem, der ikke planlagde at købe alkohol, ofte ender med at lægge det i kurven. Dette fænomen er særligt bekymrende for unge mennesker, som ifølge Kræftens Bekæmpelse ofte møder alkohol, hver gang de handler.
Politisk opmærksomhed og forslag til regulering
Problemet har allerede fået politisk opmærksomhed. Aftalepartierne bag 2023-forebyggelsesplanen opfordrer til, at alkohol ikke må placeres ved varer, der henvender sig til børn og unge, eller ved indgangen til supermarkeder. Kræftens Bekæmpelse foreslår en endnu strammere regulering, hvor alkohol kun må placeres ét til to steder pr. butik. Dette vil reducere synligheden og fristelsen markant.
Forebyggelseschef i Kræftens Bekæmpelse, Mette Lolk Hanak, understreger, at regulering af alkoholens placering blot er et skridt i den rigtige retning. Der er også behov for en større indsats mod markedsføring af alkohol på sociale medier og andre platforme, hvor unge er særligt udsatte.
Med disse forslag håber Kræftens Bekæmpelse at kunne bidrage til et sundere Danmark, hvor unge ikke længere indtager førstepladsen i Europas drukstatistikker.