På Djursland, som i resten af Danmark, påvirkes børn og unge massivt af reklamer for usunde fødevarer. Fødevareproducenter og influencere benytter ofte sociale medier til at markedsføre fødevarer med højt indhold af sukker, fedt og salt. Dette kan have konsekvenser for børns præferencer og forbrugsmønstre og dermed påvirke deres sundhed negativt.
En rundspørge foretaget af Epinion for Kræftens Bekæmpelse viser, at 54 procent af danskerne ønsker et forbud mod denne type markedsføring på digitale platforme. Ønsket om regulering inkluderer også brug af influencere på emballage af usunde fødevarer.
Politisk opbakning til lovændringer
Erhvervsminister Morten Bødskov har taget initiativ til at mødes med brancheorganisationer og de største fødevareproducenter for at drøfte, hvordan markedsføringen kan reguleres. Dette har ført til en diskussion om nødvendigheden af en strammere markedsføringslov.
Peter Dalum fra Kræftens Bekæmpelse understreger behovet for beskyttelse af børn og unge mod denne type markedsføring. Han foreslår en ernæringsprofil, der kan sikre, at føde- og drikkevarer med et bestemt niveau af sukker, fedt eller salt ikke må markedsføres til børn og unge.
Med den nye landsdækkende kampagne ‘Ser du, hvad dit barn ser?’ ønsker Kræftens Bekæmpelse at øge bevidstheden om, hvordan børn og unge bliver eksponeret for reklamer for usunde fødevarer uden forældrenes viden. Kampagnen opfordrer til, at man støtter en strammere markedsføringslov for at beskytte børnene bedre.