Forbruger
Danske webshops i modvind: Temu stormer frem og de udenlandske giganter dominerer
Danskernes online shoppingvaner ændrer sig hastigt, og nye tendenser skaber røre i detailbranchen.
Ifølge Dansk Erhvervs kommende e-handelsanalyse for 2024 har kinesiske Temu stormet direkte ind på en tredjeplads blandt de mest anvendte webshops i Danmark. Det sker på bekostning af danske butikker, der kæmper mod den hårde konkurrence fra globale giganter.
Temu i front – en udfordring for danske butikker
I 2023 var Temu slet ikke på listen over de ti mest benyttede webshops, men i 2024 har platformen formået at avancere til en tredjeplads – kun 0,1 procentpoint efter Matas på andenpladsen. Førstepladsen holdes stadig af tyske Zalando, og det understreger tendensen: Forbrugerne handler mere og mere på udenlandske platforme.
”Det er lidt trist læsning, når man ved, hvor mange år og hvor mange investeringer det har kostet Matas at nå dertil,” skriver Niels Ralund, e-handelsdirektør hos Dansk Erhverv, i et opslag på LinkedIn.
Temus vækst i Danmark sker i en virkelighed, hvor nationale og EU-myndigheder endnu ikke har fundet effektive måder at regulere udenlandske aktører på. Det giver en konkurrencesituation, hvor danske butikker står over for markant ulige vilkår.
Amazon taber terræn, men dominerer stadig
Et andet bemærkelsesværdigt fund i analysen er afstanden mellem tredje- og fjerdepladsen. Amazon, der længe har været en trussel mod dansk e-handel, ligger nu på fjerdepladsen med 1,6 %, hvilket er et markant spring fra Temus 3,4 %.
”Vi ser ud til at have en trio, der vil dominere dansk nethandel de kommende år – og desværre er kun én af dem dansk,” bemærker Ralund.
Hvad betyder det for lokale butikker på Djursland?
Udviklingen stiller store krav til de lokale detailbutikker og webshops på Djursland. Små og mellemstore virksomheder skal tænke i nye digitale strategier for at tiltrække og fastholde kunder.
Flere lokale virksomheder har allerede taget kampen op. For eksempel har flere butikker styrket deres online tilstedeværelse med lokale webshops og digitale markedsføringsstrategier.
Men den stigende interesse for udenlandske platforme gør det vanskeligere at konkurrere på pris og leveringstid. Hvis ikke danske og lokale webshops formår at differentiere sig med kvalitet, service og en stærk lokal forankring, kan vi stå over for en fremtid, hvor endnu flere af vores handelskroner forsvinder ud af landet.
Forbrugerne styrer udviklingen
Dansk Erhvervs e-handelsanalyse for 2024 viser også en klar tendens: Danskerne vil fortsætte med at handle mere på udenlandske hjemmesider i 2025. Det er en udvikling, der kan få konsekvenser for den lokale handel i Mariagerfjord, hvis ikke både butikker og politikere tager udfordringen alvorligt.
Den fulde analyse fra Dansk Erhverv offentliggøres senere i februar. Indtil da er spørgsmålet: Hvad skal der til for at sikre, at danske – og lokale – webshops kan overleve i konkurrencen mod de globale giganter?
Kilde: Niels Ralund – E-handelsdirektør/E-commerce director hos Dansk Erhverv