Biler og motor

E45 under vejarbejde: Markant fald i ulykker – men hvorfor?

Vejarbejdet på E45 Østjyske Motorvej har ikke kun skabt trængsel, men også reduceret antallet af trafikulykker betydeligt. Her er, hvordan det er lykkedes at mindske antallet af ulykker, mens motorvejen udvides.

E45 under vejarbejde: Markant fald i ulykker – men hvorfor?
Ulykkerne på E45 mellem Aarhus N og Aarhus S er faldet med 25 % sammenlignet med perioden før vejarbejdet begyndte. (foto: Aerodan/Vejdirektoratet)
Af Rikke Lund 25. april 2025

Færre ulykker trods trængsel og vejarbejde

Vejarbejdet på E45 Østjyske Motorvej, der omfatter udvidelsen af strækningen fra Vejle til Aarhus N til seks spor, har ikke blot været en udfordring for trafikanterne, men har også resulteret i færre ulykker end forventet. Ifølge en rapport fra Trafitec, der er udarbejdet for Vejdirektoratet, er antallet af ulykker på strækningen markant faldet, selvom forholdene har været mere krævende for bilisterne.

Specielt på strækningen fra Vejle til Skanderborg er ulykkerne faldet med 31 %, og på strækningen fra Aarhus S til Aarhus N er der sket et fald på 17 %. Dette er i modsætning til de ulykker, der blev forventet uden vejarbejdet. Trafitec har estimeret, at ulykkerne ligger 37 % under det forventede på den 39 kilometer lange strækning fra Vejle til Skanderborg, og 25 % under det forventede på de 21 kilometer omkring Aarhus.

Region Midtjylland investerer 25 mio.: Sundhedspleje direkte til din dør

Læs også: Region Midtjylland investerer 25 mio.: Sundhedspleje direkte til din dør

Fald i personskader og bagendekollisioner

Det mest markante fald er i antallet af ulykker, der medfører personskader. På de to strækninger med vejarbejde er der sket et fald på 42 % og 48 % i antallet af ulykker med personskader. Projektchef Robin Højen Madsen fra Vejdirektoratet understreger, at det er særligt positivt, da ulykker med personskader er langt mere alvorlige end materielle skader.

Den mest almindelige type ulykke på motorvejen er bagendekollisioner, hvor én bil kører op i bilen foran. Før vejarbejdet udgjorde denne type ulykke næsten to tredjedele af alle ulykker. Under vejarbejdet er andelen dog faldet til cirka halvdelen af ulykkerne. Madsen forklarer, at mens bagendekollisioner fortsat er hyppige, er der en stigning i andre typer kollisioner, hvor biler, der kører i samme retning, kører ind i hinanden.

Lavere hastighed og teknologisk udvikling som nøglefaktorer

Flere faktorer spiller ind i det faldende antal ulykker. En af de mest markante årsager er den lavere hastighed, der er sat ned til 80 km/t på større strækninger under vejarbejdet. Ifølge Madsen er denne hastighedsreduktion afgørende for at sikre en bedre trafikafvikling og færre ulykker. På strækningen mellem Skanderborg og Vejle, hvor hastigheden tidligere var 130 km/t, har ændringen haft en særlig stor effekt. På strækningen omkring Aarhus, hvor hastigheden er 110 km/t, har ændringen været mindre markant.

Derudover har teknologiske forbedringer i bilerne og trafikanternes villighed til at tage hensyn i vejarbejdsområderne også bidraget til færre ulykker.

Vejdirektoratets fremtidige planer

Vejdirektoratet fortsætter udvidelsen af E45 Østjyske Motorvej for at imødekomme fremtidens behov og sikre en mere sikker trafikafvikling. Arbejdet forventes at være helt færdigt i 2027, men allerede i slutningen af 2026 vil trafikanterne kunne køre på den udvidede motorvej.

20 autostole testet: Disse autostole beskytter dit barn bedst

Læs også: 20 autostole testet: Disse autostole beskytter dit barn bedst

Unge bag rattet: 17-årige på Djursland får lov at køre bil alene fra 1. juli

Læs også: Unge bag rattet: 17-årige på Djursland får lov at køre bil alene fra 1. juli

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Biler og motor

Se flere artikler