Politik

Mobilitet i landdistrikterne: Nye initiativer skal styrke transportmuligheder i Region Midtjylland

Region Midtjylland investerer 3 millioner kroner i mobilitet i landdistrikterne i 2025. Fællesbussen og Landsbyens Central er to konkrete initiativer, der skal gøre det lettere at komme rundt i hverdagen og samtidig styrke det lokale fællesskab.

Luftfoto af landdistrikt med grønne marker i forgrunden og en storby i baggrunden, der illustrerer kontrasten mellem land og by samt udfordringerne med mobilitet i landdistrikterne.
Mobilitet i landdistrikterne skaber bro mellem landlige områder og bycentre, hvilket er afgørende for at sikre livskvalitet og udvikling i fremtidens landdistrikter. Foto: Adobe Express
Af Gabriel Larsen 25. april 2025

Hvordan sikrer vi gode transportmuligheder og mobilitet i landdistrikterne? Det er et af de centrale spørgsmål, som Region Midtjylland har arbejdet med i et regionalpolitisk forum om fremtidens landdistrikter. Resultatet er blevet 10 konkrete anbefalinger, der skal inspirere lokale fællesskaber, kommuner og andre aktører til handling.

Regionsrådet har nu godkendt anbefalingerne og besluttet at støtte to af dem økonomisk med i alt 3 millioner kroner. Det drejer sig om “Fællesbussen”, hvor lokale frivillige organiserer og driver busser, samt “Landsbyens Central”, som skal fungere som lokalt mødested og transportknudepunkt i landdistrikterne.

Mobilitet med lokalt afsæt

Region Midtjylland har allerede flere igangværende initiativer, der skal forbedre mobiliteten i landdistrikterne. Blandt andet kan landsbyer søge op til 100.000 kroner fra en pulje til bæredygtige mobilitetsløsninger, der i 2025 udgør i alt 425.000 kroner.

Formålet med puljen er at styrke mobiliteten i landdistrikterne ved at afprøve og udvikle nye bæredygtige transportløsninger. Løsningerne skal gøre det lettere for borgere at komme fra A til B – uanset om det gælder arbejde, uddannelse, indkøb eller fritidsaktiviteter.

Regionen tror på, at de bedste løsninger ofte opstår lokalt, og puljen skal understøtte, at borgere, som kender deres område bedst, kan udvikle modeller, der både giver værdi i hverdagen og kan inspirere andre områder.

Huslejenævnet under lup: Folketinget vil ændre omstridt strafgebyr-praksis

Læs også: Huslejenævnet under lup: Folketinget vil ændre omstridt strafgebyr-praksis

Delecykler udvider til flere landsbyer

Et andet initiativ, der har vist sig populært, er elcykelprojektet “Delecyklen”. Efter stor interesse i det første år, hvor 65 landsbyer søgte om at deltage og 27 kom med i projektet, udvider Region Midtjylland nu ordningen.

I den nye runde kan landsbyer med op til 5.000 indbyggere ansøge om at deltage i ordningen, som varer i et halvt år. Regionen har 50-60 cykler til rådighed.

Projektet sigter mod at tilbyde et alternativ til bilen og skabe bedre muligheder for at benytte kollektiv transport i landdistrikterne – samtidig med at det styrker fællesskabet i landsbyerne.

Målet er, at elcykler og el-ladcykler på sigt kan bidrage til at afhjælpe problemer med lange afstande til busstoppesteder og andre knudepunkter for offentlig transport.

Eksisterende transportløsninger i regione

I Midtjylland findes der allerede flere busselskaber, der betjener både by- og landområder. Midtbus Jylland er et af regionens største busselskaber med mere end 140 ansatte og en flåde på over 140 busser. Selskabet tilbyder turistkørsel i moderne turistbusser til både private og erhverv.

Også mindre aktører som Mortens Busser i Bjerringbro tilbyder bustransport og udlejning af busser med chauffør til mange forskellige formål.

På uddannelsesområdet har eksempelvis Djurslands Efterskole etableret en fællesbusordning for eleverne ved ferier og forlængede weekender. Dette giver eleverne en nem, billig og tryg måde at rejse på i stedet for offentlig transport med forskellige afgangstider og eventuelle skift.

Fremtidens landdistrikter

Det regionalpolitiske forum har fokuseret på seks temaer i arbejdet med fremtidens landdistrikter: Unge, fællesskab, natur, lighed i sundhed, mobilitet og fortællinger om landdistrikter.

Fra 2026 har Region Midtjylland ikke længere adgang til at arbejde med en selvstændig landdistriktsindsats som konsekvens af sundhedsreformen. Derfor justeres og fokuseres den regionale landdistriktsindsats til de områder, som regionen fortsat skal arbejde med – nemlig miljø, uddannelse og mobilitet.

Flere af anbefalingerne handler om at styrke fællesskaber og gøre det nemt at engagere sig lokalt – uanset om man bor i landsbyen eller er flyttet væk. Blandt forslagene er idéer som et fællesskabsakademi for ildsjæle, delte værksteder med grej og redskaber samt netværk, der holder unge forbundet med deres hjemby.

Kilde: Region Midtjylland

Pensionsalderen stiger til 70 år i 2040 – hvad betyder det for os?

Læs også: Pensionsalderen stiger til 70 år i 2040 – hvad betyder det for os?

Seksuelle overgreb og vold i hjemmet: Nu kommer konsekvensen

Læs også: Seksuelle overgreb og vold i hjemmet: Nu kommer konsekvensen

Tilmeld dig vores nyhedsbrev