Forbruger

Idiot, møgunge og luder: Flere butiksansatte mødes af grove skældsord fra kunder

En ny undersøgelse viser, at butiksansatte i stigende grad oplever at blive talt grimt til af kunder. Det skaber bekymring hos fagforeningen HK Handel, som kræver handling og bedre støtte til medarbejderne.

Idiot, møgunge og luder: Flere butiksansatte mødes af grove skældsord fra kunder
Foto: Adobe
Af Dinny Eriksen 11. maj 2025

Nedsættende kommentarer er blevet hverdag

Grove udtalelser som “Din kælling”, “Snotunge” og “Du er så dum” bliver stadig mere almindelige i danske butikker. Det dokumenterer en ny arbejdsmiljøundersøgelse, som analysefirmaet Wilke har lavet for HK Handel.

Ifølge undersøgelsen svarer 83 procent af HK Handels butiksansatte medlemmer, at de i løbet af det seneste år har været udsat for grim og nedladende tale fra kunder. Det er en stigning fra 80 procent i 2022, hvor HK sidst undersøgte problemet.

Fodboldtrøjer, flaskepant og fondsmidler: Sådan hjalp Danmark børn med kræft

Læs også: Fodboldtrøjer, flaskepant og fondsmidler: Sådan hjalp Danmark børn med kræft

Fagforening kalder udviklingen alarmerende

Mette Høgh, formand for HK Handel, er dybt bekymret over, at så mange ansatte i detailbranchen oplever grov adfærd fra kunder:

“Det bekymrer mig meget, at detailbranchen fortsat har så stort et problem med ubehagelig kundeadfærd. For det slider enormt meget på medarbejderne, når de på nærmest daglig basis, skal lægge øre til grimme kommentarer fra de kunder, de forsøger at hjælpe. Det er fuldstændig uacceptabelt, og det bliver vi simpelthen nødt til at gøre noget ved,” siger hun.

Kampagner har ikke været nok

HK Handel har i de seneste år samarbejdet med flere store butikskæder om kampagner, der skal fremme en god omgangstone i butikkerne. Budskabet har været klart: Tal ordentligt. Men effekten har været begrænset.

“Der er desværre fortsat en rådden kundekultur mange steder. Derfor haster det også med at få indført tiltag, der i højere grad griber medarbejderne, så de ikke går helt ned med flaget på grund af den hårde tone. Vi så for eksempel gerne, at alle ledere kom på kursus i psykisk arbejdsmiljø, så de i det mindste er ordentligt klædt på til at hjælpe de ansatte,” siger Mette Høgh.

Fakta om undersøgelsen

Undersøgelsen er udarbejdet af Wilke for HK Handel og baserer sig på svar fra i alt 2928 medlemmer. Dataindsamlingen fandt sted fra den 3. til den 25. maj 2025.

Undersøgelsen peger på en bred og vedvarende udfordring med kundeadfærd i detailhandlen – en udfordring, som ifølge HK Handel kræver både politisk opmærksomhed og bedre ledelsesværktøjer i butikkerne.

Har du selv oplevet grim tone i detailhandlen – som medarbejder eller kunde?

EU forbyder minkavl: Danmark overvejer dispensation trods europæisk forbud

Læs også: EU forbyder minkavl: Danmark overvejer dispensation trods europæisk forbud

Hemmeligt forskningsprojekt: 140.000 danskere informeres nu

Læs også: Hemmeligt forskningsprojekt: 140.000 danskere informeres nu

Tilmeld dig vores nyhedsbrev