Politik
Massiv opbakning til forbud mod lange dyretransporter
78 procent af danskerne ønsker et stop for dyretransporter over otte timer, mens Danmarks griseeksport samtidig slår nye rekorder. Nu får regeringen et klart mandat til at sætte dyrevelfærd på dagsordenen under det kommende EU-formandskab.
Bred enighed på tværs af Danmark
Sjældent har danskerne været så enige om et politisk spørgsmål. En ny befolkningsundersøgelse viser, at fire ud af fem borgere støtter et forbud mod dyretransporter over otte timer, uanset hvilket politisk parti de stemmer på, hvor de bor, eller hvor gamle de er.
Den brede folkelige opbakning tegner et billede af et samfund, der ønsker at sætte grænser for, hvor længe levende dyr må transporteres under trange og stressende forhold.
Læs også:
Fra 1. juli overtager Danmark formandskabet for EU, hvilket sker på et afgørende tidspunkt for europæisk dyrevelfærd. Den nuværende lovgivning om dyretransporter er 20 år gammel og under revision og Danmark får nu mulighed for at lede forhandlingerne om fremtidens regler.
Den gældende EU-lovgivning tillader transport af levende grise i op til 24 timer uden krav om pause. Dette står i skarp kontrast til lovens oprindelige formål om at begrænse lange transporter så meget som muligt af hensyn til dyrenes velfærd.
Rekordeksport af danske grise
Virkeligheden i dansk landbrug bevæger sig i modsat retning af befolkningens ønsker. I 2024 blev over 16,7 millioner levende grise eksporteret fra Danmark, hvoraf mere end 13 millioner blev sendt på lange transporter af over otte timers varighed.
Danmarks position som EU’s største eksportør af smågrise har udviklet sig markant gennem de seneste årtier. Faktisk transporterer danske svineproducenter nu flere grise levende til opfedning og slagtning i udlandet, end de lader slagte herhjemme.
Transport til fjerne destinationer
Eksportdestinationerne strækker sig langt ud over EU’s grænser. Næsten en halv million af de transporterede grise blev i 2024 sendt til lande som Serbien, Malaysia, Vietnam, Mexico og Brasilien, hvor transporttiderne kan være betydeligt længere end de otte timer, som befolkningen ønsker som maksimum.
Politisk mandat fra befolkningen
Den markante folkelige opbakning giver regeringen et tydeligt mandat til at prioritere dyrevelfærd under EU-formandskabet. Undersøgelsen, der omfattede 1.004 repræsentativt udvalgte danskere, viser en sjælden grad af enighed på tværs af samfundets skel.
Når risikoen for tørst, sult, overophedning og udmattelse øges med transporttiden, bliver spørgsmålet om en øvre grænse på otte timer ikke blot et spørgsmål om dyrevelfærd, men også om samfundets grundlæggende værdier.
Danmarks kommende rolle som leder af EU-forhandlingerne skaber en enestående mulighed for at omsætte befolkningens klare ønske til konkret lovgivning, der kan forbedre forholdene for millioner af transporterede dyr i hele Europa.
Kilde: Dyrenes Beskyttelse, Verian
Læs også: