Nyheder
Mænd udgør tre ud af fire trafikdræbte trods færre ulykker
Nye tal fra Vejdirektoratet afslører en markant kønsforskel i trafiksikkerheden. Selvom 2024 blev et rekordgodt år med historisk få trafikdræbte, viser statistikken en vedvarende ulighed mellem mænd og kvinder på vejene.
Historisk lavt antal ulykker skjuler bekymrende mønster
Det var et år, der på mange måder kunne give anledning til optimisme. Med 145 omkomne i trafikken markerede 2024 det næstlaveste antal trafikdræbte nogensinde registreret i Danmark. Samtidig steg trafikken med 0,4 procent, hvilket understreger, at vejene faktisk er blevet sikrere.
Men bag de positive hovedtal gemmer sig et mønster, som trafiksikkerhedseksperter har observeret år efter år: Mænd er markant overrepræsenteret blandt både dræbte og tilskadekomne i trafikken.
Læs også:
Forskellen rækker ud over kørselsomfang
Tallene fra Vejdirektoratets årsrapport viser, at næsten tre ud af fire trafikdræbte i 2024 var mænd. Det kunne være nemt at forklare med, at mænd simpelthen tilbringer mere tid i trafikken – men virkeligheden er mere nuanceret.
Når eksperterne korrigerer for den tid, som henholdsvis mænd og kvinder bruger som trafikanter, holder forskellen stadig. Det gælder på tværs af næsten alle transportformer – fra personbiler til cykler og som fodgængere.
Risikovillighed spiller en rolle
Afdelingsleder i Vejdirektoratet Marianne Foldberg Steffensen peger på, at en højere risikovillighed hos mandlige trafikanter er en medvirkende faktor til den skæve fordeling.
I personbiler udgjorde mænd 55 procent af de trafikdræbte og tilskadekomne i perioden 2020-2024, mens de kun stod for 52 procent af den samlede kørte tid. Et lignende mønster ses blandt cyklister, hvor 57 procent af de trafikdræbte og tilskadekomne var mænd, selvom de kun cyklede 53 procent af de samlede kilometer.
Overraskende cykelstatistik
Særligt bemærkelsesværdig er statistikken for cykelulykker. Mange har en opfattelse af, at det primært er kvindelige cyklister, der kommer til skade i trafikken, men tallene fortæller en anden historie.
Mænd er faktisk overrepræsenteret blandt både dræbte og tilskadekomne cyklister, også når man tager højde for, at de cykler mere end kvinder. Det samme billede gør sig gældende for fodgængere og knallert-kørere.
Positive tendenser på trods af udfordringer
På trods af kønsforskellene i ulykkesstatistikken kan 2024 alligevel betegnes som et succesfuldt år for trafiksikkerheden. Det samlede antal tilskadekomne faldt til 2.374 personer, fordelt på 1.526 alvorligt tilskadekomne og 848 lettere tilskadekomne.
Sammenlignet med gennemsnittet for perioden 2019-2023, hvor der årligt omkom 162 personer i trafikken, repræsenterer de 145 trafikdræbte i 2024 et fald på 10 procent.
Lavere hastigheder giver bedre sikkerhed
En medvirkende faktor til de positive tal er en generel tendens til lavere hastigheder på de danske veje. Gennemsnitshastigheden faldt med 0,3 km/t i 2024 sammenlignet med året før, og siden 2021 er hastigheden faldet med hele 2 km/t.
Undersøgelser viser, at seks ud af ti bilister bevidst har valgt at køre langsommere de seneste år, primært for at spare brændstof – en ændring der samtidig gavner trafiksikkerheden.
Fokus på løsninger frem for problemer
For dem, der arbejder med trafiksikkerhed, er den nye viden om kønsforskellene vigtig at have med i overvejelserne. Transportminister Thomas Danielsen fremhæver vigtigheden af at fortsætte arbejdet med kampagner og vejforbedringer for at sikre yderligere fremskridt.
Selvom statistikkerne afslører udfordringer, peger de også på, at målrettede indsatser kan gøre en forskel. I mødet mellem teknologi, adfærd og infrastruktur finder vi nøglerne til at skabe endnu sikrere veje for alle – uanset køn.
Kilde: Vejdirektoratet
Læs også: