Familie

Drop bilen – få bonus: Ny idé skal gøre kollektiv trafik attraktiv igen

Når 17-årige nu må køre bil alene, skyldes det blandt andet en svækket kollektiv trafik uden for storbyerne. Men en forsker peger på nye løsninger: økonomiske modeller med mere realisme – og bonusklubber, der skal gøre det attraktivt at tage bussen.

Drop bilen – få bonus: Ny idé skal gøre kollektiv trafik attraktiv igen
(foto: Via Ritzau)
Rikke Lund
Af Rikke Lund 1. juli 2025

Nye idéer kan vende udviklingen

Fra i dag må 17-årige sætte sig bag rattet uden ledsager, og det sker i en tid, hvor bus- og togforbindelser i store dele af Danmark er blevet både sjældne og dyre. Men netop den udvikling er noget, vi ifølge transportforsker Laura Bang Lindegaard bør forsøge at bremse – ikke accelerere.

Lovændringen, der giver unge førerret alene, blev indført, fordi adgangen til kollektiv trafik især uden for de store byer er så dårlig, at mange unge ikke har realistiske alternativer til bilkørsel. Ifølge Vejdirektoratet vil det betyde fire ekstra trafikdræbte og 33 alvorligt tilskadekomne hvert år.

Men i stedet for at acceptere, at bilen er løsningen, foreslår lektor Laura Bang Lindegaard fra Aalborg Universitet helt nye måder at tænke kollektiv transport på – bl.a. via nye regnemodeller og loyalitetsprogrammer inspireret af flybranchen.

Flere konsekvenser end bare færre afgange

Den nuværende måde at regne på, når det skal besluttes, om en buslinje kan svare sig, er for snæver, mener Lindegaard. Hun peger på, at den kollektive trafiks kvalitet påvirker langt flere områder end selve driften – fx når ældre og handicappede ikke kan komme til lægen, fordi der ikke er en bus. Så må pårørende træde til og bruge ferie og fridage på at køre dem – en skjult samfundsomkostning, som regnemodellerne i dag overser.

Derudover peger hun på fremtidige konsekvenser: Flere biler på vejene betyder mere trafik, flere ulykker, behov for mere asfalt – og ringere vilkår for de borgere, der ikke har adgang til bil.

Belønningssystemer og nye fortællinger

Et andet forslag, Lindegaard bringer på banen, er noget så utraditionelt som bonusklubber for bus- og togpassagerer – lignende de frequent flyer-programmer, man kender fra flyselskaber. Det handler ikke kun om rabatter, men også om at gøre det attraktivt og identitetsskabende at rejse kollektivt – fremfor som i dag, hvor bilen er norm og statussymbol.

“Jeg medgiver gerne, at ideen er utraditionel. I hvert fald i den samfundslogik og den fortælling, som i dag omgiver den kollektive trafik. Men det er netop det, vi er nødt til at ændre,” skriver hun.

For hende handler det ikke kun om at redde kollektiv trafik, men om at undgå politiske beslutninger, der kan koste menneskeliv – fordi alternativerne er for dårlige.