Familie

Skolebørn skal lære om cykellys med ny kampagne – “LYS PÅ” skal få flere børn og forældre til at huske lygterne

Når mørket falder på, glemmer mange stadig at tænde cykellygterne. En ny landsdækkende kampagne fra Cyklistforbundet og GF Fonden, LYS PÅ, skal nu lære landets 3. klasser, hvordan de bliver synlige i trafikken – på en sjov måde.

Dinny Eriksen
Af Dinny Eriksen 20. oktober 2025

En kanin og en bjørn sætter fokus på trafiksikkerhed

Til november ruller kampagnen LYS PÅ ud i skoler over hele landet. Her får eleverne adgang til et interaktivt univers med de to figurer, Kaninen og Bjørnen, som kæmper for at blive set i trafikken – men uden held. Eleverne skal hjælpe dem med at finde ud af, hvordan man faktisk bliver synlig i mørket.

”Det er en sjov kampagne, men baggrunden er seriøs,” siger Kenneth Øhrberg Krag, direktør i Cyklistforbundet.
”En undersøgelse, vi foretog sidste år, viste, at fire ud af ti ikke selv mener, at de har nok viden om, hvordan man tjekker, om lygter og reflekser er lovlige. Og at hver femte ikke ved, om deres børns reflekser og cykellygter er lovlige. Med LYS PÅ får eleverne en sjov og lærerig indgang til at sætte spot på vigtigheden af at huske lygter og reflekser.”

Hver femte forælder ved ikke, om børnenes cykellygter er lovlige

Ifølge den landsdækkende undersøgelse fra GF Fonden og Cyklistforbundet ved kun 74 procent af forældre med cyklende børn, om børnenes cykellygter og reflekser er lovlige. Hver femte svarer, at de ikke ved det, mens 5 procent direkte erkender, at udstyret ikke er lovligt.

Samtidig viser tallene, at blot 60 procent af danskerne mener, de har nok viden til selv at tjekke, om cykellygter og reflekser lever op til lovkravene – og at særligt unge mellem 18 og 29 år halter bagefter, hvor næsten halvdelen erkender, at de mangler viden.

Børn og voksne glemmer stadig lygterne

Selvom 8 ud af 10 voksne siger, de altid bruger cykellygter i mørket, indrømmer omkring 20 procent, at de har glemt dem mindst én gang inden for den seneste måned.

Hos børnene er billedet nogenlunde det samme: Omkring 7 ud af 10 husker altid at tænde lygterne, når de cykler i mørke. Børn i den vestlige del af landet – især i Region Syddanmark – klarer sig bedst, mens børn i hovedstadsområdet oftere glemmer lygterne.

Fra løftede pegefingre til leg og læring

Kampagnen, som GF Fonden støtter økonomisk, er bevidst skabt uden moraliserende tone.
”Fokus er på praktiske eksempler, hvor vi forsøger at holde de løftede pegefingre væk. Eleverne lærer om vigtigheden af at være synlige i trafikken gennem sjove og engagerende aktiviteter,” forklarer Helle Nielsen, uddelingschef i GF Fonden.
”Det er så vigtigt, at børnene allerede som helt små lærer, at de skal have lys og reflekser på, når de færdes i mørket – for får de det ind under huden som børn, husker de det som teenagere og voksne.”

Lokalt engagement og mulighed for tilmelding

LYS PÅ-kampagnen tilbydes gratis til landets 3. klasser og begynder i november. Skoler i hele landet kan stadig nå at tilmelde sig, og både lærere og forældre kan hente materialet online via Cyklistforbundet.

Kampagnen er en del af et længerevarende samarbejde mellem Cyklistforbundet og GF Fonden, der ønsker at styrke danskernes trafiksikkerhed gennem oplysning og leg – med plads til både grin og refleksion.